söndag 13 november 2011

Lastträning - enkelt med coola killar!




















































Vi ska på kurs! Nu håller vi på med att lastträna.. se, våra coola killar är redan klara att åka! Vi har bokat in nästa lördag, kurs 10-12 km från gården... mer info kommer.

Min teknik för lastträning: Jag utgick från hur det gick till att lasta Edall när jag hämtade hem honom. Bara lugnt och med lite godis (kraftfoder) som lockbete. Jag gjorde samma sak här, kraftfoder i en skål. Lockar och pockar och bjuder och ber. Men Edall tyckte inte att det räckte med kraft, jag fick plocka fram morotsslantarna från min ficka, att lägga till det andra godiset i skålen. Då gick han sakta upp och började mumsa. Jag satte fast honom, han försökte backa, men det gick ju inte. Kompis Grani är van vid transport. Han går enkelt in och ställer sig bredvid Edall, de är fina kompisar i hagen, så också här. Där får grabbarna stå och mumsa hö en stund, sedan utan hö. De lyssnar, kollar in varandra, men fortsätter att vara coola!

Ridningen går fint, särskilt när vi rider ensamma. Inget som distraherar varken mej eller Edall. Vi tränar mest på gångarter. Idag misstänker jag att sista sträckan med hög fart var PASS! Det kan jag ju inget om, vet inte hur det gick till, så här måste läsas på.... jag tror inte passen ska uppmuntras så här tidigt. Någon som vet?

Köpte en sadel av Carina. Den glider fram. Jag åker och byter med en annan som hon skulle sälja. Den testar vi på tisdag! Snälla Carina lånar ut en fårskinnsvojlock att testa, då denna tjocka, mjuka variant blir mer avlastande på ryggen. Tack snälla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar