söndag 11 december 2011

Tredje Advent: liten ridtur i strålande sol



I onsdag blev det bråttom att få i brodd i skorna. Det vart snö och halkigt i hagen.  Ny upplevelse att gänga om och få fast dessa små knubbiga piggar, inte så lätt. Fick först hjälp av sonen (stark) sedan kom expertis i form av Gunvor. Det gick bra, och alla brodd satt kvar idag när vi skulle ut på en tur med Berit och Frida. Efter inspektion av ridbana där vi avgränsar halkiga partier så rids det på volt och tränas bakdelsvändning. Kort tur på skogsvägens mittsträng där gräset inte är så halkigt. Lugnt. Skrittar kort. Härligt!

Frida

Efter turen mat! Hela flocken samlad i en hage nu.

 

2 kommentarer:

  1. Det där med bakdelsvändning lät intressant..för en som inte har nån aning om vad som menas med det ;) Vackert ser det verkligen ut att vara med litet snölager eller om det är frost..svårt att avgöra härifrån närkeslätten.

    SvaraRadera
  2. Tack! Det är lite snö som ligger! Med hjälp av frosten, solens strålar och en nypa photoshop, så blir det vackrare väder och roligare bilder :)
    Du vet att jag lär mig nya saker varje dag, då det gäller ridning och omhändertagande av häst. Jag ser mig fortfarande som nybörjare, trots de 8 år jag ridit islandshäst. Otroligt kul och utvecklande även utanför området häst! Inte så att jag själv tränar bakdelsvändingar ;), men att få lära sig tålamod och att göra saker i lugn och ro, utan stress, för det är enda sättet man kan arbeta med djur. I bakdelsvändning ska hästen vända runt sitt inre bakben i ett samlat tempo där inner bakben går på en mycket liten cirkel. Grundprincipen med fram-och bakdelsvändningar är att få en mjuk, lyhörd, energisk och smidig häst! Ha det så fint! Så hoppas jag att vi ses under helgerna!

    SvaraRadera