söndag 15 april 2012

Familje-ritt

Idag var det spöregn hela morgonen. Kollat in vädret för att se om förmiddagsritt i regn kan byttas mot eftermiddags i sol. Inga ljusa chanser. Ser en lucka i molntäcket vid 11-13. Vi chansar.
Dagen till ära är sonen med för att rida tillsammans med mig och Matilda.

Jag lånar en svanskappa (tortyr enligt mig, men vad gör man när hästen inte är färdigmusklad?),för sadeln rör sig fram för mycket under ridningen. Sedan jag började med gelpad har det gått bättre, men jag är inte helt nöjd än.

Redan utanför stallet märker jag att Edall ogillar svanskappan, lyfter på bakbenen, liksom för att förstå vad som känns. Men lugn och utan oro. Så vi rider iväg.

Efter uppvärmning trav och sonen töltar för fullt med Frida. Ser snyggt ut! Men Edall vill inte tölta idag. Kan det bero på svanskappan som är ny och obekväm för honom?

Det blir några racer-galopper så som hästarna gillar. Gött!

Tappar en sko, vänster bak, när vi ska vända. Tror det blir en Prommenad på tre kilometer för mig, de andra lämnar oss ensamma på vägen i ett dammoln. (nej, det dammar inte på en blöt ler-grusväg, men det ser snyggt ut i texten ;)

Hemma igen tar jag ut brodden på den andra bakskon och inväntar tisdag, då kommer hovslagare Gerd och byter till "sommarskor".

Glad ändå!
/Lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar