måndag 21 maj 2012

Barbackapadens lov

Nu vill jag sjunga barbackapadens lov! Men min sångröst är bedrövlig så jag väljer att skriva några rader. Det är också svar till Linda som undrar hur bra det är, så här får du höra om min upplevelse:
Min sadel gick sönder förra helgen. Jag ska lämna in den för en översyn. Men inte vill jag vara utan ridningen. Det behöver jag inte heller. Jag har ju den förträffliga barbackapaden från Hööks och en barbackagjord från Sadelmakeriet i Grums. En klockren kombination.

Jag har känt mig helt lyrisk efter varje ridpass i veckan, då Eðall varit så lyhörd och uppmärksam. Lätt följer han minsta vink. Så nu är min fråga: -Behövs sadel? Kan hästen/ryggen ta skada av att ridas på det här viset? Back Saver pad har tryckutjämnande och stötdämpande ilägg. Jag har känt över ryggen för att se om det ömmar på Eðall men ingen reaktion. Och han går ju så fint!

-Jo, jag tror nog att en sadel behövs, tänker på en-dagsturer och kurstillfällen.
-Men å andra sidan, tänk alla naturfolk som aldrig använder sadel. Lägger på ett lager filtar och ger sig iväg.

-Ok, Lotta, nu får du bestämma dig. Ska du träna, åka på kurs och kanske, kanske, i framtiden ta ut hästen på en tävlingsbana så ska du rida med sadel. ... Men ska du bara vara som en vild indian som fladdrar omkring på vidderna med vinden i ansiktet och solstekta kinder, så rid då med barbackapaden, människa!

Hm, vad svårt det blir för mig, hur ska jag göra? ... Tänk, tänk, tänk....

... Det får bli en kombination av båda världar ;)



 Bild från

Bild från www.hook.se






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar