måndag 4 juni 2012

Lugn skritt och härlig tölt


Regnet strilar ner, naturen doftar underbart, fåglarna kvittrar. Bara jag och min häst i sakta skritt över grusvägar och mjuka skogsstigar.
Jag har enorm träningsverk efter lördagens MT där jag var testledare för 7 brukshundar. Mycket kamp i bitstock med hundarna och pedagogisk snack med hundförare tar på både kropp och själ. Men rejält kul är det. Och samhällsnyttigt. Vilka hundar har vi i vårt samhälle? Mental status är bra att veta och kan få en del förare att reagera och aktivt arbeta för att få bättre förståelse och bättre ordning på sin hund. De vaknar till och inser ibland att deras älskling inte är en älskling. Nog om det. Här pratar vi islandshästar!

- Eðall och jag skrittar fram för att mjuka upp mig och honom. Efter en timmes skritt i varierande terräng gasar vi på i härlig tölt, ja, till och med i två omgångar. Så fin och lätt. Vi är på väg.

Tisdag kommer vi att få instruktioner under ridningen. Kul! Jag lovar att berätta mer efteråt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar