fredag 8 juni 2012

Ridinstruktioner

Tänk vad viktigt det är att göra rätt. I alla lägen. I alla situationer. Nu har jag fått ögon på mig och de ögonen ser så bra vad jag gör rätt och vad jag gör fel. All handledning ska via hörsel och hjärna vidare ut i kroppen. Men hur får man kroppen att göra det man tänker? Måste nog träna och nöta rätt bra där för att få det att sitta på rätt sätt.

Vi arbetade mycket med min sits och inverkan, både tygel, rumpa, stigbyglar och skänkel.  Det här ska övas in så jag får den PERFEKTA SITSEN! Höga mål är bra att ha ;)
Vidare så arbetade vi med att samla hästen, och se vad Eðall gick fint! Töltar och gör precis det som jag i tanken vill att han ska göra, men inte har kunnat förmedla till honom pga egen okunskap.

Jag visste ju innan att det i första hand är jag som behöver hjälp. Att jag måste börja från lägsta nivå igen, trots att jag har 8 år i sadeln bakom mig. Det känns så fint när man hittar rätt. Nu jobbar jag vidare. Fler tillfällen kommer snart för mer instruktioner och upprepningar. Tack! Det känns så bra!
Och volten ska vi ha med vid varje ridtillfälle. Mjukgör och förstärker lydnande. Duktiga häst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar