lördag 17 mars 2012

Barbackagjord +barbackapad = nära hästens rörelse

Avslappnad och snäller häst!
Nu har vi testat att rida med barbackapad och barbackagjord. Gillar du, som jag, den nära känslan att
rida barbacka så vet du vad svettig och lortig man blir. Den här utrustningen var suverän!
Paden innehåller två längsgående material som är tryckavlastande och bekvämma både för mig och
Eðall. Den glider inte heller fram, utan sitter bra på plats. Rekommenderas! Till det att man lätt kan
fästa stigläder i gjorden, gör ju att det blir lite bätte ändå. Så kommer jag upp också utan pall ...
han är ju rätt så stor, ca 145 i mankhöjd och efter instruktion om hur man mäter en häst för att få
veta ca-vikt så blev det 378 kg häst! Inte så illa, han växer ju ett tag till!

Eðall har inte så tydliga "filéer" längs ryggraden ännu, han är ju bara 5 år, så jag har inte hittat någon
klockren sadel till honom än. Lite bättre blev det när jag följde Lena och Görans tips om gelpad. Det
var en jättefin idé. Även med gelpadden+sadel kommer man närmare hästen än med annan pad.
Den är ju så tunn + att materialet gör att sadeln inte glider. Rekommenderas!

Idag blev en härlig tur med Grani, Granar och Eðall.
Vi tränar mycket på halter samt böjning. Nu bygger
vi även kondition för säsongens utflykter!

Något att längta efter. Rapporter utlovas :)

Ha det så fint!
/C






6 kommentarer:

  1. Vart köpte du din barbackapad? Ser fin och skön ut :)

    SvaraRadera
  2. hej Sanii!
    jag har köpt den på Hööks. Jag tror även att de har barbackagjorden som jag använder, men har köpt på annat ställe. Padden är mycket bekväm med tryckavlastande material. Se även inlägg http://edallfrasolberga.blogspot.se/2012/05/barbackapadens-lov.html ,där jag har förklarat mer, tror jag! Lycka till!! Säg gärna vad du tycker efter att du testat! Jag är nyfiken av mig :)

    SvaraRadera
  3. Tänkte investera i någon barbackagjord till min islänning tack för hjälpen med lite info.
    Carolina Solberg

    SvaraRadera
    Svar
    1. HEJ! Roligt att vi kan vara till hjälp. Hoppas du får samma upplevelse som jag/vi. Tala gärna om hur det blir för er! :)

      Radera
  4. Man ska inte använda stigbyglar på en barbackapad. Tyngden som man lägger i en stigbygel i en sadel fördelas över hela hästens rygg men konc till en punkt vid användandet av barbackapad och kan därmed orsaka skador. Och det vill man ju inte.... så bort med stigbyglarna och njut barbackakänslan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym och tack för din kommentar.
      Jag tror att du har rätt!

      Det är ett intressant ämne och jag hör att folk är mycket nyfikna. Nu rider jag oftas i sadel och ibland helt barbacka, men använder padden då och då. Att använda stigbyglar är för mig en hjälp att komma upp(!)... Eðall är över 145 och jag är inte ung.

      Det går ju att minimera vikten man lägger i stygbygeln under ridturen.

      Japp! Nästa gång får det bli den äkta barbackakänslan! Tack för tipset!

      Radera