tisdag 20 mars 2012

Markövning - kurs på Boda gård

Islandsstoet Birta flyttas undan tryck.
Gunvor håller kurs. I söndags var det fokus på markövning och flytta häst undan tryck. Markövning är en grundläggande aktivitet som behöver göras med jämna mellanrum, för att ryttare och häst ska fortsätta att vara överens om att det är ryttaren som är ledaren. En mycket bra övning att göra innan man sitter upp för att få hästens fulla uppmärksamhet.



Alla på kursen ser nöjda ut. -Det är ju så lätt med rätt instruktioner!

Jag blir påmind om hur viktigt det är med markövning och ännu viktigare med en unghäst som Eðall. Jag rider ut och förbi kursdeltagarna, som har sadlat och suttit upp, för att lämna dem ifred och för att få vara ensam på vägen med min häst. Ett lugn sänker sig, vi lunkar sakta på. Men jag måste hela tiden visa honom att det är mitt val av väg som gäller. Han testar mig lite. -Nu tar vi den där mysiga skogsvägen! säger han övertygad. -Nej, säger jag. Det är inte mitt val idag! Och så lägger jag till: -Stigen är för blöt och mjuk, sötis.
Ja, jag är lite för mjuk och lite för lite bestämd. Men våra ensamma uteritter är en god hjälp i mitt ledarskap över den här individen. Det är jag som bestämmer vår väg. Det är jag som avgör hastigheten. Det är jag som leder. Men visst kollar han om det är så.

Vi fortsätter framåt och tränar mycket på stopp och start. Travar för kondition och styrka. Han frustar nöjd. Glad. Liksom jag.

Tack Eðall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar