lördag 31 mars 2012

Dagens träning - nu med tölt!

Sitter i skenet av levande ljus, under Earth Hour 2012,och skriver detta inlägg. Det är mysigt! En röd katt i mitt knä värmer gott.

Tänker tillbaka på den fina ridturen tidigare idag. Det var ovanligt mycket blåst och saker som jag släppte ur näven blåste omkring. Gunvor hade turridning och jag hinner hälsa på sällskapet innan de ger sig iväg. Kul att det är sådant intresse!

Hämtar Edall och vi startar med Prommenad ner till vändplan där vi gör lite markövning, för uppmärksamhetens skull. Jag skickar ut honom i volt åt båda håll. Gör halter. Sitter upp och skrittar iväg. Vi värmer upp och varierar mellan de tre gångarter som vi behärskar, han är lugn och nöjd, frustar. Kan inte säga att det är så mycket egen fart i honom, men han behöver ändå inte övertalas att gå fram. Fint!

På hemvägen har vi en fin nedförsbacke med lagom lut. Jag gör halt och samlar honom, driver lite och vi går i tölt! Så lätt, men bara några meter! Helt ok för mig. Känns gott att den finns där. Vi fortsätter i de tre vanliga gångarterna och vid insaktning i galoppen så blir det tölt igen. NU ÄR JAG NÖJD! Vi tar det vacker hemåt och jag sitter av nöjd med en häst som frustar och kan tölta! Vi kommer att fortsätta med töltträningen. Helt ok att det går sakta framåt!

Vi har förberett för tölten med intervallträning, skritt- trav, på ganska lång tygel. Han har fått lite mer muskler på ryggen och blivit starkare. Vi fortsätter på samma vis. Kanske jag tar lite hjälp av tränare, vi får se.


Har du egen erfarenhet av töltträning och töltsättning så skriv gärna en rad, tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar