söndag 9 oktober 2011

Första veckan; vilken härlig känsla!


Måndag. Vi var lite oroliga för att släppa in sista valacken, Kristall, men det blev ännu lugnare än med de två första. Han blev insläppt på måndag lunch och hade nog saknat sällskap. Nu är det han och Eðall som ”hänger ihop”.
Onsdag rider vi ut med Kristall, Grani och Frida. Eðall springer bredvid oss när vi passerar hagen, han vill följa med när hans nya vänner lämnar honom. Snart är det Eðall och min tur för premiär-ridning i nya marker. Kanske till söndag?
Fredag eftermiddag kommer jag till gården och det är tomt i hagen. Tydliga tecken säger mig att det är några som är ute och rider; en extra bil, grimskaft och diverser saker ute på stallbacken. Lite pirr i magen och jag hinner tänka: -Är han i stallet eller i hagen bakom stallet där Birta går? Allt är tyst och stilla, jag förstår att han är lugn var han är befinner sig. Jag hitta honom ensam i stallet. Tyst, lugn men uppmärksam. Han tuggar lite hö och tittar på mig. Vi får en stund tillsammans med borstning och mys. Han gillar mitt sällskap ;)
Lördag eftermiddag åker jag, maken och Raya (vår schnauzer) ut till gården för att njuta av vackert höstväder och för att träffa VÅR HÄST! Vi tar först en hundprommenad runt sjön. Det är så fina miljöer här! Ut i hagen för att borsta av och hälsa på Eðall. Hmmm. Nu har han blivit lite tuggad på. Det är inte så farligt, men allt hår är borta och huden liite skrapad. Stort som hela min tumme, och var på hästen är det? Hästfolk vet att det är oftast i sadelläge som dessa bett blir.. så klart att det är i sadelläget! Det fanns en lite tanke att sätta på sadeln under söndagen. Det kan jag glömma nu. Ingen fara, det är härligt att bara få vara och umgås med hästen. Tänk vilket lugn det ger en människa som mej. Bara umgås. Tycker jag att alla ska testa. Jag fortsätter "besiktningen" och ser att vänster framsko glappar. Den sitter endast i en söm på utsidan och tre på insidan. Vad göra? Jag springer upp och pratar med G. -Det måste vi fixa innan han tappar den: säger hon. -Ta in honom i stallet så ska jag försöka sätta i nya sömmar..... Jag hämtar in Eðall till stallet, han följer snällt med, tvekar lite i dörren men kliver in. G jobbar snabbt och för att vara 4 år, så är Eðall jättesnäll, står nästa helt stilla. Duktiga Frozen Kiwi Cool horse! Och inte att förglömma: -Tack snälla G, du är bäst!
Söndag: besöker MIN HÄST i hagen. Står snällt stilla när jag kliar och besiktar. Ståhej med näranog tappsko för Eðall under lördagen och jag vill inte ta ut honom från hagen idag igen. Han får "bara vara" häst denna regniga, blåsiga söndag. Det är han värd!

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig vecka, Lotta! Snart är det dags för sadel, allt läker... Blir bra med lugna turer för mig, mina sittben och Frida framöver :)! Fortsätt njuta av veckan, vädret och Edall. Det kan inte bli så mycket bättre...;)!

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag njuter av häst och väder! =)

    SvaraRadera