söndag 23 oktober 2011

Varierad ridning tredje veckan

Edall och "farbror" Granar, som har omsorg om alla i hagen.
Lördag förmiddag åker jag upp själv. Det är en ovanligt varm oktoberdag och alla uteaktiviteter är ju lockande då. På vägen ut ser jag: JÄGARE I SKOGEN! Stannar till för att höra om jag kan rida norr om gården. Det går bra, meddelar jägaren, de ska inte jaga där. Hänsyn och ömsesidig respekt för alla skogens aktiviteter, det är viktigt, tycker jag. Det är den sista älgkvigan som ska skjutas.  

Ok, jag hämtar MIN HÄST, lägger ett vitt lakan under vojloken för att bedöma sadelns passform. Rider iväg med en rar häst, som idag behöver drivas lite. Vi tar serpentinvägen nordöst för att träna muskler och balans. Det här är meditation: hästen och skogen.

30 minuter är vad vi hinner, jag har stämt möte med Ingela som ska se över utrustningen. Den lånade sadeln är inte perfekt.  Det talar det smutsiga lakanet om. Vi provar stallets alla sadlar och hittar två som är bra, dessa ska testas nästa gång. Vi byter till ett träns som passar Edalls huvud bättre, men jag fortsätter med apple-betet ett tag till. Jag har inköpt ett bettlöst träns att använda lite då och då. Måste bara vänja honom vid hur det fungerar. Det får bli som markövning lite längre fram. Ska bli kul!  

Frida och Berit, en välkänd och trivsam duo, som ofta är med mig.
Onsdag eftermiddag, jag och Berit ser fram mot en lugn och trevlig ridtur. Med  färskt minne av gårdagens "lopp" så känns det helt rätt, sakta och lugn ska ridturen bli. Vi bestämmer oss för vägen upp mot åsen, vidare till vändplanen. Det är fin väg, med bra töltsträckor och naturliga galopp-backar. Vi tränar på det som vi behöver, halter, sakta skritt i galoppbacken (!), men på tillbakavägen kan vi inte låta blir, det blir en kort, men så god galopp! Tack för idag!


Edall och Grani.
Tisdag vräker regnet ner! Planerad ridtur kl 16.00, blir inställd.

Åker ändå ut till Edall vid arbetsdagens slut. Himlen har spruckit upp, härligt. Möts av en mycket glad Gunvor: -Ska vi inte ta en kort tur när du ändå är här? Bara Edall och Grani! -Så klart vi ska.

Fixar iordning hästarna och rider norrvägen. Edall vill gärna gå först! Det får han. Idag finns det gott om energi! Dessa två herrar, vänner i hagen, visar nu upp den underbara egenskapen "tävlingsskalle"! Det blir hög fart. God energi och vilja finns i denna häst, precis som jag vill ha det. Skönt att stoppknappen ändå fungerar. Vi går sista biten hem för att lugna de tävlingsugna unghästarna. Påminner mig om att ha ett lugnare tempo nästa gång.

2 kommentarer:

  1. Härligt Lotta! Du skriver så trevligt och dina bilder är underbara!

    Kram Ewa

    SvaraRadera
  2. Tack! Det betyder mycket när Du säger det! Drar mig till minnes den roliga kursen journalistik som vi gick tillsammans på KAU. Det var tider det! Men vad vi slet, fast kul var det. Kramar!

    SvaraRadera