söndag 30 oktober 2011

Idag var en kul dag! Åker ut till gården för det ska bli turridning. Tre glada och förväntasfulla tjejer i diverse åldrar ska rida islandshäst. Vid turridning får jag två val: antingen får Edall stå inne i stallet för att alla andra hästar är ute på tur, eller så får jag själv rida ut. Det är inget svårt val denna varma, men lite grå, sista söndag i oktober. Hjälper Gunvor med att få iordning de hästar som ska ridas, fixar sist Edall. Vi sitter upp och jag rider sist i ledet. Jag vet sedan tidigare att det inte är bästa platsen för vårt ekipage, så ganska snart lämnar jag gruppen för att rida min egen väg och träna på gångarter.

Vi travar och tar båda galopperna. Sedan helt magiskt, från trav, går vi över i tölt, säkert 10 meter med fin tölt! Han är stark och duktigt, jag bara sitter till, och det räcker. Magi!

Nöjd och stolt går jag hemåt, tillsammans med Edall!

uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

Tisdag gav nya erfarenheter, vi ska få nya skor. Jag tar ledigt från mitt arbete och åker ut vid 11.30. Det blir en heldag, kan man säga. Jag tar in Edall tillsammans med en sällskapshäst, så han får torka till. Går sedan runt och "skrotar" med mockning i hagar och fyller på vatten. Brygger sedan kaffe och sitter i stallköket och myser. Det här är livet det, tänk vad härligt när kraven är så små, men ändock viktiga.
"- Rent ska det va' och vatten ska de' ha".

Värmen lunchen vid tre-tiden då skoningen är klar. Pustar ut i en fåtölj. Hästarna är tillbaka i hagen. Allt har gått bra. Gerd, vår hovslagare arbetade lugnt, men metodiskt, lät Edall vila kort men ofta. - Det ser bra ut, sa hon, efter avklarat arbete. Vi blev nöjda alla tre!

Tisdag var det dags för nya skor, duktiga Gerd fixade till det.

3 kommentarer:

  1. Jag skulle åxå behöva nya skor...kanske skulle kontakta hon Gerd ;)

    SvaraRadera
  2. Hej Lotta
    Jag kollar bloggen varje vecka, så nöjd jag blir att ni verkar så nöjda båda två! Vilken fröjd det är när rätt häst hamnar hos rätt person, ni verkar ha hittat varandra totalt och Eðall ser så nöjd och glad ut på bilderna.
    Tack för att du tar så väl hand om honom!
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  3. Hej Åsa
    Eðall ÄR underbar, inte svårt att ta hand om en sådan goding, allt känns så bra! Nu har vi också bokat in en kursdag den 19/11 för Lisa Rist. Det ska bli spännande.. återkommer med rapporter. Kul att du följer oss. Ha det så fint!
    Kramar
    Ps. Hade jag möjlighet att köpa en häst till så skulle det självklart vara Arvákur. Jag förstår att han har minst de kvaliteer som Eðall har.

    -Annelie! Gerd har skor med bråddar på. Kan vara något för dej som flänger fram genom Örebros gator och torg ;)

    SvaraRadera